Atopikerna i Almedalen 2023

Sista veckan i juni gick Almedalen av stapeln där Astma och Allergiförbundet tillsammans med oss på Atopikerna deltog. På programmet stod rundabordssamtal om behovet av nationella riktlinjer för atopiskt eksem, där inte bara vi som representerar patienter deltog, men också vårdgivare, Läkemedelsverket samt nationella och regionala politiker.

”Nationella riktlinjer är viktiga för att det går att behandla atopiskt eksem bra idag – det finns så mycket tillgängligt som gör patientens liv bättre!”, säger Karin Neuhaus, Generalsekreterare på Astma- och Allergiförbundet i Almedalen

Samtalet var mycket givande och vi tog med oss att:

– I Almedalen bevisades att intresse och samarbetsvilja kring atopiskt eksem och livet för patienter finns.

– beslutsfattare fortfarande var ovetande om avsaknaden av god och jämlik vård, men nu har fler förstått problemet och vad som krävs

Till toppen av sidan