Internationella dagen för atopiskt eksem 2023

Runt en miljon människor lider av atopiskt eksem. Alldeles för många lider och går runt underbehandlade. Det tycker vi räcker som anledning för att uppmärksamma den internationella dagen för atopiskt eksem (”AD-dagen”) 14 september.

I år kommer Atopikerna spinna vidare på årets tema Handeksem, men också uppmärksamma de viktiga nationella behandlingsrekommendationer som Läkemedelsverket lanserade i somras. Nu är rekommendationerna framtagna, men nu återstår det stora jobbet; att dessa implementeras och följs ute i regionerna. Därför vill vi uppvakta politikerna med fakta och krav på årets internationella dag för atopiskt eksem. Då passar det bra med en uppdaterad nationell rapport där vi på Atopikerna tillsammans med Astma- och Allergiförbundet tydliggör nuläget liksom tydliggör kraven om det önskade läget. Detta och mycket annat under årets viktigaste vecka! Häng med oss här på hemsidan och följ oss på Instagram och Facebook för att ta del av vår kampanj.

Atopikerna och Astma- och Allergiförbundet höjer rösten och ställer krav på politikerna – Regionerna måste implementera nya de behandlingsrekommendationerna för atopiskt eksem. Läs pressmeddelandet här.

Atopikerna i Sveriges Radio

Atopikerna medverkar under torsdagen i inslag på P4 Extra om internationella dagen för atopiskt eksem, hur det är att leva med och vad vi behöver se för förändring inom vården för att kunna ge en god och jämlik vård.

Läkemedelsverkets behandlingsrekommendationer

I somras lanserade Läkemedelsverket äntligen de nya nationella behandlingsrekommendationerna för atopiskt eksem. Senast det skedde före dess var för 20 år sedan. Mycket har hänt sedan dess. Vi är stolta att kunna berätta att patientrepresentanter har ingått i expertgruppen och säkerställt patientens perspektiv. Nya behandlingsmöjligheter har forskats fram de senaste åren. Nu behöver dessa rekommendationer användas i hela vårdkedjan i mötet med oss patienter. Det måste till en förändring!

Debatt med regionspolitiker

I 20 år har vi väntat. Läkemedelsverkets har äntligen lanserat nya behandlingsrekommendationer för atopiskt eksem – nu måste dessa implementeras!! Torsdagen 14 september möter Atopikerna och Astma- och Allergiförbundet regionspolitiker för att diskutera det akuta behovet av att regionerna nu agerar och implementerar Läkemedelsverkets behandlingsrekommendationer. För en god och jämlik vård för alla i Sverige med atopiskt eksem.

Deltar gör Emma Johansson, docent dermatologi Karolinska institutet, Karin Neuhaus, generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet, Sophie Vrang, ordförande Atopikerna samt flera representanter från politiken.

Ny uppdaterad rapport om atopiskt eksem

På internationella dagen för atopiskt eksem, den 14 september, släpper vi årets version av rapporten Atopiskt eksem – Sveriges gömda och glömda folksjukdom. Sveriges vanligaste hudsjukdom drabbar en av tio och många lider i tystnad. Förutom besvär med kliande hudutslag kan atopiskt eksem också ha en stor påverkan på livskvaliteten.
I rapporten ger vi en inblick i livet för svenska atopiker idag, lyfter problemområden och presenterar våra krav till politiker för att förbättra vården för denna utsatta patientgrupp.

Debatt i media

Handeksem – gratis webinar 13 sept kl 19

Visste du att det är 3-4 gånger ökad risk att få handeksem om du har eller har haft atopiskt eksem i barndomen? Välkommen till ett webinar som fokuserar på hur du förebygger, behandlar och egenvårdar på bästa sätt. Under webbinariet kommer du få ta del av patientperspektivet, det medicinska perspektivet och omvårdnadsperspektivet. Vi hade ett välbesökt webinar under kvällen och vi hoppas kunna eftersända webinaret för alla som inte hade möjlighet att delta.

Till toppen av sidan