Atopikernas nyhetsbrev april 2023

Visste du att under en ettårsperiod drabbas knappt tio procent av den yrkesverksamma befolkningen av handeksem och att risken för att utveckla det är 3–4 ggr högre hos personer som har eller har haft atopiskt eksem i barndomen. Mot den bakgrunden vill Atopikerna under 2023 belysa handeksem lite extra: vad är det, varför får man det, hur kan man behandla det, och framför allt; se över vilka moment i vardagen som utsätter mina händer för risken att försämra hudbarriären. Vad kan jag se över i min vardag som utsätter mina händer för riskmoment som kan försämra hudbarriären? Tack och lov för den färdiga guiden som hjälper oss med atopiskt eksem att välja rätt handskar.

Atopikerna har genom åren hört medlemmar vittna om hur begränsande, plågsamt och fruktansvärt det är när handeksemen är som värst. Man nämner beskrivningar som smärtsamt, svårt att utföra de mest basala sakerna i vardagen, att man tappar styrka i händerna till följd av att man inte kan använda dem. Dessutom är det flera som nämner att man skäms, att man vill dölja sina händer, att det är jobbigt att ta emot folks blickar som indikerar att man är äcklig och ofräsch med handeksem – som om det vore smittsamt.

Lås oss ägna detta nummer av Atopikernas nyhetsbrev till att öka medvetenheten och kunskapen kring handeksem – det ÄR krävande att behandla, men det går och tillsammans är vi starka. Till vår hjälp har vi under året ett samarbete med Centrum för arbets- och miljömedicin (CAMM) på Region Stockholm som är experter på hudallergi och framför allt svårläkta handeksem. De lär oss det mesta vi behöver veta om handeksem – häng med!

Läs mer här om Atopikernas satsning. Här kan ni läsa mer om CAMM och vårt samarbete.