Ny förbundsordförande och ny generalsekreterare – båda med erfarenhet av atopiskt eksem!

Hallå där Karin Neuhaus, ny generalsekreterare och Mikaela Odemyr, ny förbundsordförande på Astma- och Allergiförbundet. Välkomna till era nya viktiga poster inom förbundet. Atopikerna som förbundets underförening undrar:

Vad har Du för egen koppling till/ erfarenhet av atopiskt eksem?

Vilka frågor inom atopiskt eksem tycker Du är viktigt att förbundet jobbar för?

Karin svarar:

1) Jag har stor egen erfarenhet av atopiskt eksem även om den ligger långt tillbaka i tiden nu. När jag var liten var jag ganska svårt drabbad. Även om det var väldigt besvärligt och jag var arg på eksemen som kliade och störde mig så var ritualerna kring mina besvär ändå väldigt positiva, den dagliga smörjstunden inför läggdags avslutade och rundande av dagen fint. Jag var inte lika nöjd med tubgasen som vareviga kväll skulle klippas till och träs på hela kroppen och jag var envist skicklig på att bita upp ett litet hål i gasen där jag kunde få ut ett finger för att klia under natten. Med viss regelbundenhet fick jag åka till Karolinska sjukhuset och ”bada blått” i stor rostfria kar i en lokal i källaren. Det var varmt och skönt i badet men jag minns sköterskorna som ganska stränga och bestämda så det var lite skräckblandad förtjusning att åka dit! Mina besvär växte bort i skolåldern och jag har sedan dess, med några få undantag när det är väldigt kallt ute, faktiskt varit utan besvär.

2) Självklart är jämlik vård viktigt för alla våra patientgrupper. Du ska få rätt vård och hjälp, men även information, var du än bor!

Mikaela svarar:

1) Min erfarenhet av atopiskt eksem är när min son föddes och periodvis hade han så svåra eksem att lakanen behövde bytas varje morgon. Jag sydde egna pyjamas till honom för att skydda kroppen och det blev mycket smörjande.

2) Den viktigaste frågan är en jämlik vård och behandling oavsett vart du bor i landet.

Atopikerna önskar Karin och Mikaela ett varmt lycka till på sina poster. Vi ser fram emot att samarbeta i alla våra viktiga frågor kring atopiskt eksem.

Till toppen av sidan