Råd vid handeksem på jobbet

Vi som lever med atopiskt eksem är vana att parera bland försämringsfaktorer i vår omgivning, så kallade ”triggers”. För en del av oss innebär för många triggers under en för lång tid att vi utvecklar försämringsperiod. Det kan tex vara när vintern och kylan kommer, eller när man svettas i samband med fysisk aktivitet, eller när man bär vissa klädmaterial såsom ex ull. Många av oss har som vana att parera mellan dessa triggers eller, när det behövs, välja bort dem helt och hållet. Samma princip gäller vid handeksem – det gäller att ta reda på vad i min vardag eller i min omgivning som är triggande eller direkt skadligt för mina händer. Lever man med atopiskt eksem och redan har en skör hudbarriär finns det vissa yrkesområden som man kanske bör undvika eller åtminstone anpassa. Visste du t.ex att du kan få eksem om du blir frisör? För att spara tid och lidande blir det därför viktigt att i god tid informera ungdomar innan de gör sina yrkesval om hur miljöer inom olika arbetsområden kan innebära risker och hur man kan göra för att må bra på jobbet. CAMM har skapat ett faktablad som du kan ha med dig vid val av yrke för att undvika astma och eksem.

På Jobba Frisk kan du som ska välja utbildning läsa om olika yrken, risker för astma, allergi och eksem och hur man kan göra för att må bra på jobbet. Se filmen som de har tagit fram om råd vid handeksem på jobbet. Klicka här för att komma till filmen.

Även Arbetsmiljöverket skriver om eksem och hudallergi på jobbet, läs mer här.